- Home
- Vol 1, No 1 (2017)
- Shofiyah
Penerapan Model Pembelajaran Modified Free Inquiry untuk Mereduksi Miskonsepsi Mahasiswa pada Materi Fluida
DOI:
https://doi.org/10.21070/sej.v1i1.836
Author (s)
(1) * Noly Shofiyah  

(Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
This research aimed to reduce student’s misconceptions on fluid subject at Science Education program study, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo (Umsida) by applying a modified free inquiry learning model. The results showed that the students’ understanding of concepts increased from the average score 21.3 to 68.3. Based on the data analysis using N-gain score, it could be concluded that the implementation of the modified free inquiry model averagely affected on reducing the studen’s misconceptions
|
Keywords
Modified Free Inquiry; Misconceptions
Full Text:
PDF
References
Aiken, L.R. (1997). Psychological Testing and Assessment. New York: McGraw-Hill Companies,Inc.
Arends, R.I. (2008). Learning To Teach. New York: Mc.Graw-Hill Companies, Inc.
Eggen, P.D. & Kauchak, D.P. (1993). Strategy for Teachers, Singapore: Allyn and Bacon.
Hadiati, S., & Pramuda, A. (2016). Pembelajaran Fisika Berorientasi Pendidikan Karakter dengan Metode Inkuiri Terbimbing dan Inkuiri Bebas Termodifikasi pada Materi Fluida Statis. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(1), 28-30.
Ibrahim, M. 2007. Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Direktorat Pendidikan lanjutan Pertama, Dirjen Pendidikan Dasardan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional. Surabaya: Unesa University Press.
Jauhar, M. (2011). Implementasi Paikem dari Behavioristik sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi. Pustakarya.
Khanafiyah, S., & Rusilowati, A. (2010). Penerapan pendekatan modified free inquiry sebagai upaya meningkatkan kreativitas mahasiswa calon guru dalam mengembangkan jenis eksperimen dan pemahaman terhadap materi fisika. Berkala Fisika, 13(2), 7-14.
Mudalara, I. P. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Bebas terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Gianyar Ditinjau dari Sikap Ilmiah. Jurnal Pendidikan IPA, 2(2).
Putra, S.R. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Jogjakarta: Diva Press.
Suparno. (2005). Miskonsepsi & Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. Jakarta: PT.Grasindo.
Wiyanto. (2008). Menyiapkan GuruSains Mengembangkan Kompetensi Laboratorium. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.
Article View

Abstract views : 1008 times
| PDF files viewed : 425 times
|
Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics
|
|
|
|
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Science Education Journal

This work is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International License.