Penerapan Model Pembelajaran Modified Free Inquiry untuk Mereduksi Miskonsepsi Mahasiswa pada Materi Fluida

DOI: https://doi.org/10.21070/sej.v1i1.836

Author (s)


(1) * Noly Shofiyah   (Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aimed to reduce student’s misconceptions on fluid subject at Science Education program study, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo (Umsida) by applying a modified free inquiry learning model. The results showed that the students’ understanding of concepts increased from the average score 21.3 to 68.3. Based on the data analysis using N-gain score, it could be concluded that the implementation of the modified free inquiry model averagely affected on reducing the studen’s misconceptions


Keywords

Modified Free Inquiry; Misconceptions



Full Text: PDF



References


Aiken, L.R. (1997). Psychological Testing and Assessment. New York: McGraw-Hill Companies,Inc.

Arends, R.I. (2008). Learning To Teach. New York: Mc.Graw-Hill Companies, Inc.

Eggen, P.D. & Kauchak, D.P. (1993). Strategy for Teachers, Singapore: Allyn and Bacon.

Hadiati, S., & Pramuda, A. (2016). Pembelajaran Fisika Berorientasi Pendidikan Karakter dengan Metode Inkuiri Terbimbing dan Inkuiri Bebas Termodifikasi pada Materi Fluida Statis. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(1), 28-30.

Ibrahim, M. 2007. Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Direktorat Pendidikan lanjutan Pertama, Dirjen Pendidikan Dasardan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional. Surabaya: Unesa University Press.

Jauhar, M. (2011). Implementasi Paikem dari Behavioristik sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi. Pustakarya.

Khanafiyah, S., & Rusilowati, A. (2010). Penerapan pendekatan modified free inquiry sebagai upaya meningkatkan kreativitas mahasiswa calon guru dalam mengembangkan jenis eksperimen dan pemahaman terhadap materi fisika. Berkala Fisika, 13(2), 7-14.

Mudalara, I. P. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Bebas terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Gianyar Ditinjau dari Sikap Ilmiah. Jurnal Pendidikan IPA, 2(2).

Putra, S.R. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Jogjakarta: Diva Press.

Suparno. (2005). Miskonsepsi & Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. Jakarta: PT.Grasindo.

Wiyanto. (2008). Menyiapkan GuruSains Mengembangkan Kompetensi Laboratorium. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.


Article View

Abstract views : 384 times | PDF files viewed : 156 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.21070/sej.v1i1.836


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Science Education Journal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.