Metode Mind Mapping Untuk Mengurangi Kecemasan Menjelang Ulangan Pada Mata Pelajaran Sosiologi

DOI: https://doi.org/10.21070/psikologia.v2i1.124

Author (s)


(1)  Muhammad Haris Novianto   (Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo)  
        Indonesia
(2) * Dwi Nastiti   (Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo)
(*) Corresponding Author

Abstract


Mind mapping methods facilitate the students to recognize the course material in the form of keywords, symbols, images and colored lines. The purpose of this study was to determine the effect of mind mapping method to students' anxiety towards sociology examination. This study used a quantitative experiment approach with nonrandomized pretest-posttest control group design. Variables in this study were a mind mapping method as an independent variable (X) and students' anxiety towards sociology examination as a dependent variable (Y). Cluster random sampling was used as the sampling technique which class-XD as experimental group and Class-XA as the control group. Uncorrelated data/independent sample t-test was used to analyze data which calculated with SPSS 16.0 for Windows, the result showed (t=3.278; ρ = 0.002; ρ<0.05), it means there are differences of students' anxiety toward sociology examination to students who use the mind mapping methods that do not use the mind mapping method.

 



Keywords

Mind mapping method; anxiety; sociology; high-school student



Full Text: PDF



References


Alsa, A. (2004). Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif serta Kombinasinya dalam Penelitian Psikologi: Satu Uraian Singkat dan Contoh Berbagai Tipe Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azwar, Saifuddin. (1997). Sikap Manusia, Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

_______, (2008). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

_______, (2009). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Buzan, Tony. (2005). Mind Map untuk Meningkatkan Kreativitas. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

_______, (2008). Mind Map untuk Anak. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Candiasa, I Made. (2004). Analisis Butir Disertai Aplikasi dengan SPSS. Singaraja: Unit Penerbitan IKIP Negeri Singaraja.

Casbarro, J. (2005). Test Anxiety and What You Can Do About It, Practical Guide For Teachers, Parents and Kids. United States of America: Dude Publishing.

Dahlan, S. (2009). Seri Statistika Untuk Kedokteran dan Kesehatan, edisi 4. Jakarta: Salemba Medika.

Edward, Caroline. (2009). Mind Mapping Untuk Anak Sehat dan Cerdas. Yogyakarta: Sakti.

Faisal, Sanapiah. (2005). Format-formatPenelitian Sosial. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Goleman, D. (2005). Imotional Intelegence. Jakarta: PT. Pustaka Jaya.

Hadi, Sutrisno. (2000). Metodologi Research. Jilid 1. Yogyakarta: Andi Offset.

Harsanto, Ratno. (2005). Melatih anak berpikir analisis, kritis, dan kreatif. Jakarta: Gramedia.

Hawari, D. (2008). Manajemen Stres, Cemas dan Depresi Edisi 2. Jakarta: FKUI.

Kerlinger, F.N. (2003). Asas-Asas Penelitian Behavioral, Edisi Revisi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Kurniawati, D.D. (2010). Pengaruh Metode Mind Mapping dan Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 5 Surakarta. Skripsi tidak diterbitkan. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nazir, M. (1999). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Pratistio, Arif. (2004). Cara Mudah Mengatasi Masalah Statistik dan Rancangan Percobaan dengan SPSS 17. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Sarason, B.R. (2009). The Test Anxiety Scale : Concept And Research. Washington: Psych Edu Publishing.

Sarwono, Jonathan. (2006). Analisa Data Penelitian Menggunakan SPSS. Yogyakarta: Andi Offset.

Seniati, Liche., Yulianto, Aries., & Setiadi, Bernadette, N. (2011). Psikologi Eksperimen. Jakarta: PT. Indeks

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suharnan. (2005). Psikologi Kognitif Edisi Revisi. Surabaya: Srikandi.

Sukardi, J.S., dan Rohman, Arif. (2009). Sosiologi. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Syah, Muhibbin. (2000). Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Thursan, Hakim. (2008). Belajar Efektif. Jakarta: Niaga Swadaya

Tresna, I Gede. (2011). Efektivitas Konseling Behavioral dengan Teknik Desensitisasi Sistematis untuk Mereduksi Kecemasan Menghadapi Ujian, Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Singaraja. Tesis. Singaraja: Unit Penerbitan IKIP Negeri Singaraja.

Turmudhi, Audith. (2004). Kecemasan Menghadapi Ujian Sekolah. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Uyanto, Stanislaus. (2009). Pedoman Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Widowati, Asri. (2010). Pengaruh Mind Map Terhadap Kemampuan Kognitif dan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran Sains Meaningfully. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. Th X. Vol. 10 No. 2.

Yovan. (2008). Sekilas Mengenai Mind Map. Jakarta: Gramedia.


Article View

Abstract views : 330 times | PDF files viewed : 142 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.21070/psikologia.v2i1.124


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 PSIKOLOGIA