Gardening Sebagai Media Edukasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Anak [Gardening as an Educational Media to Improve Children's Motor Ability]

DOI: https://doi.org/10.21070/pedagogia.v7i2.1715

Author (s)


(1) * Asyari Asyari   (Universitas Muhammadiyah Surabaya)  
        Indonesia
(2)  Ratno Abidin   (Universitas Muhammadiyah Surabaya)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this paper is to find out the gardening as an educational medium to improve children's motorbike in the garden of Wonorejo II Surabaya nursery. The research method used qualitative descriptive with the subject of the research of children assisted by as many as 20 children aged between 4-6 years. In the procedure for implement- ing educator gardening learning using two languages, namely English and Indonesian. The results of the study showed that children seemed to enjoy learning and educators. They learn to explain the environment and if something goes wrong with the children when mentioning plants, leaves and flowers, they are given sanctions by singing while being guided by tutors using English. Then gardening becomes one of the media for the introduction of the environment (ecoliterasy) giving an impact on children's habits in understanding the importance of protecting the environment.


Keywords

Gardening; Educational Media; Motoric



Full Text: PDF



References


Creswell, J. W. (2016). Research Design (Pendekatan Kual- itatif, Kuantitatif, dan Mixed) (Yogyakarta: Pustaka Pela- jar)

Hazmi, D. F. D. I. A., Tirtayasa, K., and Irfan, M. (2014). Kom- binasi Neuro Developmental Treatment dan Sensory Inte- gration Lebih Baik Daripada Hanya Neuro Developmen- tal Treatment untuk Meningkatkan Keseimbangan Berdiri Anak Down Syndrome. Sport Fit. J 2, 56–71

Hidayati, N. (2015). Kebijakan Pemerintah Kota Surabaya dalam Memanfaatkan Ruang Terbuka Hijau Kebun Bibit Bratang. J. Rev. Polit 5

Hidayatullah, F. (2009). Pengembangan Variasi Lati- han Shooting dari Daerah Medium Range pada Tim Ekstrakurikuler Bola Basket Putra SMA Negeri 9 Malang

Magta, M. (2013). Konsep Pendidikan Ki Hajar Dewantara Pada Anak Usia Dini. J. Pendidik. Usia Dini 7

Moleong, L. J. (2015). Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi (Bandung: PT Rosdakarya)

Pinatih, D. A. P. A., Kristiantari, R., and Ardana, I. K. (2015). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus dalam Menulis dengan Metode Pemberian Tugas Berbantuan Media Gambar pada Anak Kelompok B2 Semester 2. Jur- nal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha 3

Saputra, I., Eka, W. N., and Setianingrum (2016). Perkem- bangan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun Dikelompok Bermain Cendekia Kids School Madiun dan Implikasinya Pada Layanan Konseling. J. CARE 3

Sugiyono (2013). Memahami Penelitian Kualitatif (Bandung: Alfabeta)

Sukmaningrum, I. A. (2015). Mengembangkan Ketrampi- lan Fisik Motorik Halus Anakmelalui Kegiatan Men- jahit untuk Usia 5 – 6 Tahun Semester I TK Karangrejo 03 Kecamatan Wungu Kabupaten Madiun Tahun Ajaran 2015/2016. (Surakarta), vol. 1 of Prosiding Ilmu Pen- didikan

Sumantera, I. W. (2014). Potensi Hutan Bukit Tapak seba- gai Sarana Upacara Adat, Pendidikan, dan Konservasi Lingkungan. J. B I O D I V E R S I T A S 5, 81–84

Widjajanti, W. (2010). Keberadaan dan Optimasi Ruang Ter- buka Hijau bagi Kehidupan Kota

Yenina, H. (2016). Pengembangan Model Permainan Tradi- sional dalam Membangun Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini 10


Article View

Abstract views : 190 times | PDF files viewed : 185 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.21070/pedagogia.v7i2.1715




Copyright (c) 2019 PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.