IKLIM SEKOLAH DAN EFIKASI KENDIRI DALAM KALANGAN GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING SEKOLAH MENENGAH DI KELANTAN

DOI: https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.646

Author (s)


(1) * Hasliza Ibrahim   (Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia)  
        Malaysia
(2)  Siti Noor Ismail   (Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia)  
        Malaysia
(3)  Mohamad Adnan Mohamad Kassim   (Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia)  
        Malaysia
(4)  Suhaila Mohamad   (Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia)  
        Malaysia
(*) Corresponding Author

Abstract


Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim sekolah dan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling di negeri Kelantan.  Responden kajian adalah terdiri daripada 181 orang guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Menengah di negeri Kelantan.  Kajian rintis dijalankan ke atas 30 orang guru bimbingan dan kaunseling di daerah Tanah Merah.  Secara spesifiknya, kaedah kuantitatif digunakan untuk tujuan pengumpulan data.  Maklum balas melalui soal selidik telah diperolehi dan seterusnya data dianalisis menggunakan Perisian Program SPSS 20.0 yang mana melibatkan nilai Min, Sisishan Piawai, ujian t dan korelasi Pearson.  Instrumen yang digunakan didalam kajian ini diambil dan diubahsuai dari soal selidik Tahap Persekitaran sekolah (SLEQ) oleh Johnson dan Steven (2007).  Instrumen bagi mengukur efikasi guru bimbingan dan kaunseling pula menggunakan instrumen yang diambil daripada School Counselor Self Efficacy Scale (SCSE) yang diadaptasi daripada Bodenhorn & Skaggs(2005).  Dapatan daripada ujian korelasi Pearson menunjukkan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan dengan efikasi guru bimbingan dan kaunseling.  Dapatan kajian juga menunjukkan dimensi perhubungan pelajar mempunyai hubungan yang paling kuat berbanding dimensi lain dengan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling. Seterusnya dapatan kajian ini juga mendapati bahawa iklim sekolah merupakan peramal kepada efikasi guru bimbingan dan kaunseling di sekolah.  Akhir sekali, implikasi kajian diperincikan agar ianya dapat memberikan sumbangan kepada bidang ilmiah penyelidikan pendidikan.



Keywords

Iklim sekolah; efikasi kendiri; guru bimbingan dan kaunseling



Full Text: PDF



References


Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman (2003). Falsafah Pendidikan dan Kurikulum. Tanjong Malim: Quatum Books.

Ahmad Zabidi Abd. Razak. (2006). Ciri iklim sekolah berkesan: Implikasinya terhadap motivasi pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 31, 3 – 19.

Allinder,R.M. (1995). An Examination Of The Relationship Between Teacher EfficacyAnd Curriculum-Based Measurement And Student Achievement. Remedial And Special Education,Vol.16:p247-254.

Andi Audryanah. (2007). Kepimpinan Pengajaran Dan Efikasi Kendiri PengetuaSekolah Menengah dan hubungannya dengan Pencapaian Akademik sekolah. Unpublished master’s Thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.

Azizi & Nurfaizah.(2011). Hubungan Antara Budaya Formal Sekolah Dan Gaya Pembelajaran Pelajar Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Sekolah Menengah. Journal of Educational Psychology and Counseling, 78-112.

Azizi Yahya, Shahrin Hashim, Jamaludin Ramli, Yusof Boon & Abdul Rahim

Hamdan. (2006). Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan . Kuala Lumpur: PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd.

Bandura, A. (1993). Perceived Self-Efficacy In Cognitif Development And Functioning. Educational Psychologist: Vol. 28(2):p117-148.

Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise Of Control. New York: W.H. Freeman

Cohen, J. (1988). Statistical Power Anlysis For The Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Cohen, J., McCabe, E. M., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. TeachersCollege Record, 111, 180–213.

Fauzi Hussin, Jamal Ali dan Mohd Saifoul Zamzuri Noor. (2014). Kaedah Penyelidikan Dan Analisis Data SPSS. Sintok. UUM Press.

Freiberg, H. J. (1998). Measuring school climate: Let me count the ways. Educational Leadership, 56(1), 22-26.

Griffith, J., Steptoe, A., & Cropley, M. (1999). An investigation of coping strategies associated with job stress in teachers. British Journal ofEducational Psychology,69, 517–531.

Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (1991). Educational administration: Theory, research and practice. New York: McGraw-Hill, Inc.

Hoy, W. K., & Sabo, D. (1998). Quality middle schools: Open and healthy.Thousand Oaks,CA: Corwin.

Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Socialization Of Student Teachers. American Educational Research Journal. Vol. 27:p279-300.

Hussein Mahmood. (2008). Kepimpinan dan Keberkesanan sekolah. (2nd Ed). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Johnson, B., Stevens, J. J., & Zvoch, K. (2007). Teachers’ perceptions of school climate. A validity study of scores from the revised school level environment questionnaire. Educational & Psychological Measurement, 67(5), 833 – 844.

Kamus Dewan.(2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Khalid Johari. (2009). Pola Efikasi Guru-Guru Novis Sekolah Menengah. Malaysian Journal of Learning & Instruction. Vol. 6: p141-151.

Khalid,J. Zuraida. I. Shuki, O & Ahmad Tajuddin.O. (2009). Pengaruh Jenis Latihan Guru Dan Pengalaman Mengajar Terhadap Efikasi Guru Sekolah Menengah. JurnalPendidikan Malaysia. Jil.34(2):p3-14.

Krejcie, R. V., & Morgan D. W. (1970). Determining sample size for research. Education and psychological measurement, 30, 607 – 610.

Mohd Kamal Hassan. (2011). Pendidikan Yang Membentuk Sahsiah Bangsa

Dan Proses Islamisasi. Kertas Kerja Kongres Pendidikan Kebangsaan 2011. Anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia. Dynasty Hotel Kuala Lumpur, 4-7 Disember.

Mohd. Majid Konting. (1998). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Muhammad Faizal A. Ghani. (2008). Pembentukan Model Keberkesanan dan Penambahbaikan Sekolah. Disertasi doktor falsafah yang tidak diterbitkan, Universiti Malaya.

Othman Talib. (2013). Asas Penulisan Tesis Penyelidikan & Statistik. Serdang, Selangor Penerbit UPM Press.

Page, A. S. (2002). The organizational health of high schools and students proficiency in mathematics. The International Journal of EducationalManagement ,16(2).

Pajares. F. (2002). Overview of Sosial Cognitive Theory And Self Efficacy. Diperoleh Julai 20, 2016 daripada http://www.emory.edu?EDUCATION/mfp/eff.html.

Pashiardis, G. (2000). School climate in elementary and secondary schools: View of cypriot principals and teachers. The International Journal ofEducational Management, 14(5).

Rafisah Osman. (2009). Hubungan Kualiti Penyeliaan Pengajaran Dan Pembelajaran Dengan Komitmen dan Efikasi Guru. Tesis Dr Falsafah, Fakulti Pendidikan. Universiti Utara Malaysia.

Sekaran, U. (2003). Research methods for business: A skill-building approach (Ed. Ke-3.). New York: Wiley and Sons, Inc.

Stajkovic, A. D., & Luthan, F. (1988). Self efficacy and work-related performance: a meta analysis. Psychological Bulletin, 124, 240-261.

Taylor, D. L., & Tashakkori, A. (1995). Decision participation and school climate aspredictors of job satisfaction and teacher’s sense of efficacy. Journal of Experimental Education, 63(3), 217-227.

Tschannen-Moran, M., Hoy, A.W, & Hoy, W. K. (1998). Teacher Efficacy: Its Meaning And Measure. Review Of Educational Research. Vol. 68:p202-248.

Turan S. (1998). A Study of Organizational Commitment in Human Organizations. PhD Thesis, Unpublished. Ohio: The Ohio University

Woolfolk, A. E., & Hoy, W. K. (1990). Prospective Teachers' Sense Of Efficacy And Beliefs About Control. Journal Of Educational Psychology. Vol. 82:p81-91.

Yin Cheong Cheng. (1996). School effectiveness and school – based management.New York: The Palmer Press.

Zikmund, W. (2003). Business research method. Ed. ke-7. Ohio : Thomson Learning.


Article View

Abstract views : 1289 times | PDF files viewed : 925 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.21070/picecrs.v1i1.646


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Proceedings of the ICECRS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.