PENGURUSAN KRISIS DI SEKOLAH DAN HUBUNGANNYA DENGAN KOMITMEN GURU SEKOLAH MENENGAH DINEGERI KELANTAN

Juliana Baharuddin, Norhana Mohammad Saad, Siti Noor Ismail

Abstract


Kajian ini dijalankan untuk melihat pengurusan krisis dan hubungannya dengan komitmen guru.  Responden bagi kajian ini terdiri daripada 375 orang guru daripada sekolah-sekolah menengah di negeri Kelantan.  Pengurusan krisis merupakan salah satu prinsip dalam Konsep Sekolah Selamat.  Instrumen kajian ini menumpukan kepada pengurusan krisis ketidakhadiran pelajar ke kelas tambahan.  Instrumen komitmen guru pula menggunakan Organizational Commitment Questionnaire (OCQ) atau instrumen komitmen keorganisasian Allen dan Meyer (1990) yang telah diterjemahkan kepada Bahasa Malaysia.  Segala data dan butiran yang dikumpul dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) Versi 22.0.  Analisis data dijalankan menggunakan Ujian Min Deskriptif, Ujian-t, ANOVA Satu Hala dan Korelasi Pearson.  Dapatan kajian mendapati tahap pengurusan krisis guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan adalah pada tahap yang tinggi dan terdapat perbezaan yang signifikan pengurusan krisis dengan kategori jawatan guru di sekolah.  Tahap komitmen guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan pula adalah pada tahap yang sederhana.  Ujian-t yang dijalankan menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan komitmen guru antara guru lelaki dan guru perempuan di sekolah- sekolah menengah di negeri Kelantan.  Hasil dapatan daripada Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan pengurusan krisis dengan tiga dimensi komitmen yang dibincangkan dalam kajian ini iaitu komitmen afektif, komitmen berterusan dan komitmen normatif guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan.  Pengkaji mencadangkan agar kajian lanjutan dijalankan melibatkan sekolah rendah kebangsaan, sekolah rendah jenis kebangsaan, sekolah menengah jenis kebangsaan dan sekolah kerajaan negeri agar maklumat yang menyeluruh berkaitan pengurusan krisis dan komitmen guru di negeri Kelantan dapat digambarkan dengan lebih komprehensif.  Akhir sekali, dapatan ini telah memberikan percambahan ilmu dalam bidang pengurusan krisis dan juga komitmen guru untuk dilaksanakan di sekolah


Keywords


Pengurusan krisis; Komitmen guru; Ketidakhadiran pelajar

Full Text:

PDF

References


Allen, N. J. (2003). Organizational commitment in the military: A Discussion of Theory and Practice, Military Psychology, Vol. 15, pp. 237-253.

Allen, N. J. & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment. Journal of Occupational Phychology, 63, 1- 18.

Allen, N. J. & Meyer, J. P. (1996). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: an examination of construct validity. Journal of Vocational Behaviour, 49, 252- 276.

Arnold, K.A., Barling, K., and Kelloway, E. K. (2001). Transformational leadership or the iron cage: Which predicts trust, commitment and team efficacy? . Leadership and Organizational Development Journal, 22, 315-320

Azizan Talib et. al. (2002) Konsep dan manual sekolah selamat: Panduan pelaksanaan menjadikan sekolah, komuniti dan keluarga selamat untuk anak- anak. Bahagian Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Azman Adnan. (2014). Safe school: Konsep dan implementasinya di sekolah. Bahagian Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia

Babbie, E. (2001). The practice of social research, 9th Edition. Belmont, CA: McGraw- Hill

Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York Free Press.

Becker, H. (1960). Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, Vol. 66, pp. 32-42.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334.

Dworkin, G. (1987). Ethics and Entrapment. Journal of Social Issues, Vol 43(3), 57-59

Gainey, B. S. (2010). Crisis management’s new role in educational settings. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 8 (26), 267- 274

Ghitulescu, B E. (2012). Making change happen: The ipact of work context on Adaptive and Proactive Behaviours.The Journal of Applied Behavioural Sciences, 49 (2), 206- 245.

Hackett, R. D., Bycio, P., and Hausdorf, P. A. (1994). Further assessments of Meyer Allen’s (1991) three- component model of organizational commitment. Journal of applied psychology, 79 (1), 15-23

Harris, P. (2010). Crisis management. Pierce Transit, Lakewood, Washington

Rahaman, S. (2012). Organizational commitment, perceived organizational support, and job satisfaction among school teachers: comparing public and private sectors in Bangladesh.South Asian Journal of Management 19 (3)

Iverson, R. D., and Buttigieg, D. N. (1998). Affective, normative and continuance commitment: Can the right kind of commitment be managed?. University of Melbourne

King, G. (2002) . Crisis management & team effectiveness: A closer examination. Journal of Business Ethics, 41 (3), 235- 247.

Komal Nagar (2012). Organizational commitment and job satisfaction among teachers during times of burnout. Vikalpa: The Journal for Decision Makers, Vol 37(2), pg 43

Mehmet, K. (2008). Teachers Commitment focuses: A three dimensoned view. Journal of Management Development, 28(5)

Meier, S. L; Hovde, R. L; Meier, R. L. (1996). Problem solving: Teachers’ perceptions, content area models, and interdiciplinary connections.ProQuest Educational Journals, 96 (5), pg 230- 236

Meyer, J. P and Herscovitch, L. (2001) Commitment in the work place: Toward a general model. Human Resources Management Review, 11, 299- 326

Mohd Khairuddin Mohd Ashaari. (1998). Amalan kebersihan sekolah: Panduan aktiviti. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Mohd Yusri Ibrahim. (2010). Bimbingan cepat analisis data penyelidikan: Pendidikan Sains Sosial. Bandar Ilmu. Kuantan

Msila, V. (2013). In search of a liberating practice: Leadership,

teachers’ commitment and the struggle for effective schools. ISEA, Vol 41, 95 – 105.

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.

NorSyirin Md Mokhtar et. al. (2004). Persediaan menghadapi bencana . Bahagian Sekolah, KPM dengan kerjasama UNICEF

Ruhaya Hassan. (2011). Jurnal kajian tindakan: Pengurusan dan kepimpinan Pendidikan, 14 (2)

Rusmini Ku Ahmad. (2006). Hubungan antara kepimpinan, komitmen guru, kompetensi guru,amalan- amalan terbaik dan keberkesanan sekolah, tesis PHD, Universiti Utara Malaysia.

Shamsiah Mohd Amin, Shahrulbanun A. Ghani, Azaiah Ab. Latif. (2005). Konsep Pelaksanaan Sekolah Selamat. Universiti Teknologi Malaysia.

Shukri Zain. (2004). Sekolah selamat dan identifikasi profesionalisme guru. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 14 (2)

Siti Shamzela, Shahman Yaakob, Daud. (2012). Komitmen organisasi, efikasi kendiri dan kepuasan kerja guru-guru sekolah berprestasi tinggi dan sekolah berprestasi rendah di Kuala Krai, Kelantan. thesis, Universiti Utara Malaysia

TALIS. (2000). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results .TALIS – ISBN 978-92-64-05605-3

Tanko Ahmed. (2014). Crisis management: The art of problem solving.NIPSS, Kuru

Treffinger, Donald J., Isaksen, Scott G. (2005). Creative problem solving: The history, development, and implications. ProQuest Educational Journals, 49 (4), pg 342- 350

Wilson, T. D. (1999). Models in information behaviour research. Journal of Documentation, 55 (3), 249- 270.

Wooter, L. P., James, E.H. (2008) . Linking Crisis Management and leadership competencies: The role of human resorce development. Advances in Developing Human Resouce, Vol 10, No. 3, 352- 379




DOI: http://dx.doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.595

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Proceedings of the ICECRS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.