Penggunaan Kaedah Inkuiri Penemuan dalam Kalangan Guru-Guru Sejarah Sekolah Menengah

Siva sankar A/L R. Mahalingam, Mohd Isa Hamzah

Abstract


Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan kaedah inkuiri penemuan dalam kalangan guru-guru sejarah di sekolah-sekolah menengah di daerah Pasir Gudang. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian iaitu tahap pengetahuan, sikap dan kemahiran guru-guru sejarah dalam penggunaan kaedah inkuiri penemuan di sekolah menengah. Reka bentuk yang digunakan oleh pengkaji ialah penyelidikan kuantitatif jenis kajian tinjauan yang melibatkan 30 orang guru sejarah. Pengkaji menggunakan soal selidik sebagai instrumen dan data dianalisis dengan menggunakan teknik analisis kandungan. Antara dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan, sikap dan kemahiran guru sejarah pada tahap yang sederhana dalam penggunaan kaedah inkuiri penemuan dalam pengajaran dan pembelajaran. Para pendidik Sejarah kurang yakin dalam melaksanakan kaedah inkuiri kerana kurang mahir dalam teknik penyoalan berasaskan inkuiri. Kajian ini mendapati beberapa faktor menjadi penghalang dalam penggunaan kaedah inkuiri penemuan seperti kekangan masa, kekurangan kemudahan bahan bantu mengajar dan sikap pelajar. Beberapa cadangan telah dikemukakan kepada guru-guru sejarah untuk meningkatkan lagi penggunaan kaedah inkuiri penemuan dalam pengajaran dan pembelajaran.

Keywords


Kaedah inkuiri; Guru sejarah

Full Text:

PDF

References


Abd.Rahim Abd. Rashid. (1999). Kemahiran Berfikir Kritis Merentasi Kurikulum: Pendekatan Pedagogi dan Wawasan Pendidikan Bestari. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti.

Abd.Rahim Abd. Rashid. (2000). Model dan pendekatan pengajaran Sejarah KBSM. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Awg Kasmurie Awg Kitot et al. (2010). The Effectiveness of Inquiry Teaching in Enhancing Students’Critical Thinking, International Conference on Learner Diversity 2010 Procedia Social and Behavioral Sciences 7(C) (2010), 264– 273.

Banks, J. A. 1973. Teaching Strategies for the Social Studies. Boston: Addison Wesley Publishing Company.

Barrow, L.H. 2008. Facilitating designs: For inquiry with the foue-question strategy. Science activities: Classroom projects and curriculum ideas, 45(1), 9-11. http://web.ebscohost.com.pdf [12 September 2008]

Carin, A.A. & Sund, R.B. 1971. Developing Question Techniques: A Self-Concept Approach. Columbus, OH: Charles E. Merrill.

Cheung, D. 2007. Faciliting Chemistry Teacher to Implement Inquiry-Based Laboratory Work. International Journal of Science Teacher Education 7(4): 247-266.

Colburn, A. 2000. Consrtuctivism: Science education’s “grand unifying theory”. The Clearing House, 74(1), 9012.

Crabtree, C. 1989. Improving History in the school. Educational Leadership 47(3): 25-28.

Czerniak, C.M. 1989. An Investigation of the Relationships among Science Teaching Anxiety, Self-efficacy, Teacher Education Variables and Instructional Strategies. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, San Francisco on

March 1989.

Dantonio,M. 1987. Develop concepts, question by question. The Science Teacher, 54(4), 46-49.

De Jong, T. 2006. Scaffolds for Computer Simulation Based Scientific Discovery Learning. Dalam J.Elen & R.E.Clark, Handling Complexity in Learning Environment. Amsterdam: Elsevier.

Deters, K.M. 2005. Student Opinions Regarding Inquiry-based Labs. Journal of Chemical Education 82(8): 1178-1180.

Driver, R., Asoko,H., J.Mortier,E.& Scoft,p. 1994. Constucting scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23 (7), 5-12.

Hazri Jamil. 2003. Teknik mengajar Sejarah. Bentong: Pts Publication & Distributors Sdn.Bhd.

Johari Surif, Mohammad Yusof Arshad & Nor Hasniza Ibrahim. 2008. Perbandingan Proses Penyiasatan Pelajar Malaysia Dan United Kingdom : Kajian Merentas Usia. Kertas Kerja dibentangkan di Seminar Pendidikan Sains dan Matematik pada Disember 2008.

Keeves, J.P. & Darmawan, I.G.N. 2009. Teaching Science. Dalam L.JSaha and A.G.Dworkin Eds), International Handbook of Research on Teachers and Teaching, 975-1000. London: Springer-Verlag.

Kementerian Pendidikan Malaysia. 1992 & 2001. Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Sejarah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Lynch,S. Kuipers,J., Pyke, C. dan Szesze, M. 2005. Examining the effects of a highly rated science curriculum unit on diversestudents: Results from a planning grant. Journal of Researcher in Science Teaching, 42, 921-946.

Maharom Mahmood. 1998. Analisis Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam bahan Kurikulum Peringkat Menengah Rendah. Tesis Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.

Mohd Shafie Rosli, Baharuddin Aris & Noraffandy Yahaya. 2012. Pembangunan Persekitaran Pembelajaran Inkuiri untuk Pendidikan Tertier dan Pengujian Keberkenanya. Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia 2(1): 23-35.

Nadzaruddin Bin Mohd Taib. 2005. Kesediaan Guru-Guru Menggunakan Kaedah Inkuiri Penemuan Dalam Pengajaran Mata Pelajaran Sejarah Di Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru. Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor.

National Research Council. 2000. Inquiry and The National Science Education Standars: A Guide for Teaching and learning. Wahington, DC: National Academy Press. Tersedia. http://books.nap.edu/html/inquiryaddendum/notice.html [12 Julai 2015].

Nik Zarini Nik Kar & Salmiza Saleh. 2012. Kesan Pendekatan Inkuiri Penemuan Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Kimia. Asia Pasific Journal of Educators and Education 27: 159-174.

Omardin Hj. Ashaari dan Yunus Muhamad. 1996. Kaedah Pengajaran Sejarah. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributor. Sdn. Bhd.

Pusat Perkemngan Kurikulum. 2002. Curriculum Specifications: Science Form 1. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.

Revital (Tali) Tal & Sarit Argaman. 2005. Charateristics and Difficulties of Teacher Who Mentor Environmental Inquiry Projects. Research in Science Education 35: 363-394.

Rowe, M.B. 1973. Teaching science as continuous Inquiry. New York: McGraw-Hill.

Thangavelo Marimuthu, Azman Jusoh dan Rodziah Ismail. 2001. Amalan Dan Masalah Pelaksanaan Strategi Inkuiri-Penemuan Di Kalangan Guru Pelatih Sains Semasa Praktikum : Satu Kajian Kes. Maktab Perguruan Sultan Abdul Halim, Kedah.

Smith, L.K. 2005. The Impact of Early Life History on Teachers’ Behals: In-School and Out-Of-School Experiences as Learners and Knowers of Science. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11:5-36.

Sulaiman Ngah Razali. 1998. Pengajran Sains KBSM. Dewan Bahasa Dan Pustaka: Selangor.

Tho Lai Moi. 2007. Self Efficacy dan Student Performance in and accounting Course. Masalah Pendidikan. Jilid 30 (2).

Trowbridge, L.W. & Bybee, R. W. 1990. Becoming a secondry school science teacher 5th edition. Columbus OH: Merrill Publishing Company.

Vass, P. 2003. Thinking Skills and The Learning of Primary History: Thinking Historically Through Stories. Muat turun. http://74.125.153.132/search?q=cache.Kld9VjGCBgJ:www.heirnet.org/2004concern. [11.06.2015]

Winnie, S.S.L dan Mohammad Yusof Arshad. 2014. Corak Amalan Pengajaran Inkuiri Berdasarkan Interaksi Verbal Guru Kimia. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik 2: 1-10.

Zahara Aziz & Nik Azleena Nik Ismail. 2007. Kajian Tinjauan Kesediaan Guru-guru Sejarah Menerapkan Kemahiran Pemikiran Sejarah kepada Para Pelajar. Jurnul Pendidikan 32: 119-137.

Zurida Ismail, Syarifah Norhaiah Syed Idrus dan Mohd.Ali Samsudin. 2006. Kaedah Mengajar Sains. Selangor: Pts Publisher.




DOI: http://dx.doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.569

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Proceedings of the ICECRS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.