PENEROKAAN AWAL TERHADAP MOTIVASI PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU DI SEBUAH UNIVERSITI AWAM DI MALAYSIA

Mohd Isha Awang, Yaakob Daud, Abdull Sukor Shaari, Mohd Hasani Dali, Zulkefli Bahador

Abstract


Motivasi telah lama dikenal pasti sebagai salah satu faktor utama yang mempengaruhi pembelajaran bahasa (Gardner, 1985). Kajian ini meneliti jenis dan tahap motivasi pembelajaran bahasa Melayu (integrative dan instrumental) dalam kalangan 100 orang mahasiswa di sebuah universiti awam di Malaysia. Kajian rintis ini menggunakan instrument soal selidik yang disesuaikan daripada Gardner Attitude / Motivation Test Batery (AMTB). Data dianalisis dengan menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Kajian awal ini mendapati bahawa pelajar mempunyai tahap motivasi yang tinggi sama ada motivasi integratif mahupun motivasi instrumental. Dari segi penggunaan dan kembimbangan menggunakan bahasa Melayu pula, kajian mendapati tahap penggunaan Bahasa Melayu adalah memberangsangkan sementara kebimbangan sampel kajian dalm menggunakan Bahasa Melayu pada tahap sederhana. Berdasarkan penemuan ini, beberapa implikasi pembelajaran motivasi relevan dan berguna disyorkan untuk peningkatan dan penambahbaikan motivasi pelajar


Keywords


motivasi; motivasi instrumental; motivasi integratif; kebimbangan

Full Text:

PDF

References


Arnold, J. (2000). Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Dornyei, Z. (2002). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge: University Press.

Ellis, R. (1997). Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press. 915

Gardner, R. C., and Lambert, W.E. (1972). Attitude and Motivation in Second Language Learning . Rowley, MA: Newbury House.

Gardner, R.C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London : Edward Arnold Publishers.

Jerie anak Peter Langan dan Zamri Mahamod. (2011). Sikap dan motivasi murid Iban dalam mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa kedua.Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu.

Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. London: Longman.

Hedge, T. (2000) . Teaching and learning in the language classroom. Oxford: United Kingdom : Oxford University Press.

Krashen, S. (1988). Second language acquisition and second language learning. London: Prentice Hall International (UK).

Lightbown, P.M., & Spada, N. (1999). How languages are learned. Oxford: Oxford University.

Parsons, R., Hinson, S., Brown, D. (2001). Educational psychology : practitioner – researcher models of teaching. University of Virginia: Wadsworth Thomson Learning.

Prapphal, K. (1981). Learning English in Thailand : Affective, demographic and cognitive Factors . Unpublished doctoral dissertation, University of New Mexico.

Saville-Troike, M. (2006). Introducing second language acquisition. New York: Cambridge University Press.

Siriluck Wechsumangkalo and Sirithip Prasertrattanadecho (2002). Integrative motivation, instrumental motivation, and English achievement among students in the Faculty of Arts. Unpublished master’s thesis, School of Language and Communication. National Institute of Development Administration.

Spolsky, B. (1990). Conditions for second language learning. Hong Kong: Oxford University Press.

Zaliza Mohamad Nasira*, Zaitul Azma Zainon Hamzah (2014). Sikap dan motivasi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Melayu. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 134. 408 – 415

Zamri Mahamod. 2004. Strategi pembelajaran bahasa Melayu di kalangan pelajar sekolah menengah. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan. Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia.




DOI: http://dx.doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.558

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Proceedings of the ICECRS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.