KEBERKESANAN KAEDAH VISUALISASI: MENINGKATKAN KEUPAYAAN MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIK BERAYAT

Maslinah Lasiun

Abstract


Kajian ini bertujuan untuk menentukan keberkesanan kaedah visualisasi dalam meningkatkan keupayaan menyelesaikan masalah matematik berayat di sebuah sekolah luar Bandar, Sabah. Kaedah visualisasi ini memberi fokus kepada fasa memahami masalah, yang akan membantu pelajar merancang dan seterusnya melaksanakan strategi penyelesaian masalah. Kajian ini merupakan kajian tindakan. Persampelan secara bertujuan telah dilakukan untuk memilih responden kajian iaitu terdiri daripada 12 orang pelajar tingkatan dua yang berbeza tahap kognitif(rendah, sederhana dan tinggi). Data diperoleh melalui ujian pra dan ujian pasca menyelesaikan masalah matematik berayat serta melalui pemerhatian kepada jenis gambaranvisualisasi yang dibuat oleh pelajar. Sebagai data sokongan, analisis dokumen turut dilakukan. Dapatan kajian yang dianalisis secara triangulasi data menunjukkan bahawa pelajar yang mempunyai tahap kognitif yang tinggi melaksanakan kaedah visualisasi secara skematik, manakala pelajar yang mempunyai tahap kognitif sederhana dan rendah pula cenderung kepada kaedah visualisasi piktorial. Walaupun jenis perwakilan visualisasi yang digunakan pelajar adalah berbeza, namun keupayaan menyelesaikan masalah dalam kalangan pelajar meningkat. Secara kesimpulannya, situasi ini menunjukkan bahawa kaedah visualisasi membantu meningkatkan keupayaan menyelesaikan masalah matematik berayat dalam kalangan pelajar pelbagai tahap kognitif tingkatan dua di kawasan luar bandar.

Keywords


penyelesaian masalah matematik berayat; kaedah visualisasi

Full Text:

PDF

References


Abu Bakar Nordin. (2013). Kurikulum ke arah penghasilan kemahiran berfikir kritis, kratif dan inovatif. Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik, 1(1), 10-18

Agus Suharto. (2012). Memahami teori psikologi kognitife Piaget: Hubungannya dengan perkembangan anak dalam belajar. Jurnal Edukasi, 7(1), 19-38

Arikan, E.E. (2016). Prospective teachers’ belief about problem solvinf in multiple ways. Universal Journal of Educational Research, 4(7), 1727-1733

Arslan, C. & Altun, M. (2007). Learning to solve non-routine mathematical problems. Elementary Education Online. 6(1), 50-61.

Bal, A. P. (2014). The Examination of Representations Used by Classroom Teacher Candidates in Solving Mathematical Problems. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(6), 2349-2365.

Bruun, F. (2013). Elementary teachers’ perspectives of mathematics problem solving strategies. The Mathematics Educator, 23(1), 45-59

Che, Soh Said, Irfan Naufal Umar, Balakrisnan Muniandy, Shakinaz Desa

& Hafizul Fahri Hanafi. (2015). Aplikasi perisian visualisasi tiga dimensi dalam pembelajaran sains biologi: implikasi terhadap pelajar berbeza keupayaan spatial. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik, 5(1), 57-69.

Debrenti, E. (2015). Visual representation in mathematics teaching: an experiment with student. Acta didactica Napocensia, 8(1), 19-26

Dixon, R.A. (2012). Transfer of learning: Connecting concepts during problem solving. Journal of Technology Education, 24(1), 1-15

Dwi Afrini Risma, Ratu Ilma Indra Putri & Yusuf Hartono. (2013). On developing students’ spatial visualisation ability. International Education Studies, 6(9), 1-12

Edy Surya, Jozua Sabandarm Yaya S. Kusumah & Darhim. (2013). Improving of junior high school visual thinking representation ability in mathematical problem solving by CTL. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Educaiton, 4(1), 113-126.

Guerra, P. & Lim, W. (2014). Latinas and problem solving: what they say and what they do. Journal of Urban Mathematics Education, 7(2), 55-75

Hilary, L. (2006). Perspective on teaching: Whats going on this picture? Visual thinking strategies and adult learning. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 20(4), 28-32

Isoda, M. (2010). Lesson study: Problem solving approaches in Mathematics education as a Japanese experience. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8, 17-27

Johari Surif, Nor Hasniza & Mohammad Yusof Arshad, (2007). Visualisasi dalam pendidikan sains: ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12, 26-40

Kang, C. M., Kiat, T. E., Huat, O. S. & Obaidillah Abdullah. (2011). Matematik Tingkatan 1. Johor Darul Takzim: Penerbitan Pelangi Sdn Bhd.

Kaya D., Izgiol D., &, Kesan C. (2014). The investigation of elementary Mathematics teacher candidates’ problem solving skills according to various variables. International Electronic Journal of Elementary Education, 6(2), 295-314

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Laporan tahunan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (Pendidikan prasekolah hingga lepas menengah). Kuala Lumpur.

Kribbs, E.E & Rogowsky, B.A. (2016). A review of the effects of visual-spatial representations and heuristics on word problem solving in middle school mathematics. International Journal of Research in Eduaction and Science, 2(1), 65-74

Kuzle, A. (2012). Investigating and communicating technology Mathematics problem solving experience of two preservice teacher. Acta Didatica Napocensia, 5(1), 1-10

Lean, C. B., & Lan, O.S.(2006). Perbandingan kebolehan menyelesaikan masalah matematik antara murid yang belajar abakus-aritmetik mental dengan murid yang tidak belajar abakus-aritmetik mental. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 21, 85-100.

Makina, A. & Wessels, D. (2009). The role of visualization in data handling in grade 9 within a problem-centered context. Journal of the Association for Mathematics Education of South Africa, 69, 56-68

Mohd Uzi Dollah. (2012) . Cabaran penerapan nilai Matematik dalam pengajaran Matematik sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematik Malaysia, 12(1)

Mudaly, V. (2010). Thinking with diagram whilst writing with words. Journal of the Association for Mathematics Education of South Africa. Issue 71, 65-75

Mustamin Anggo. (2011). Penglibatan metakognisi dalam pemecahan masalah matematika. Edumatica, 1(1), 25-32.

Nasarudin Abdullah, Lilia Halim & Effandi Zakaria. (2014). Vstops: A thinking strategy and visual representation approach in mathematical word problem solving toward enhancing STEM literacy. Euriasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education10(3), 165-174.

Nik Nur Fadhlillah Abd Razak, Azurah Mohd Johar, Desi Andriani, & Yee, C.Y. (2014). Keupayaan penyelesaian masalah matematik dalam kalangan pelajar tingkatan 2. Jurnal Pendidikan Matematik, 2(2), 1-13

Noor Erma binti Abu & Leong, Kwan Eu. (2014). Hubungan antara sikap, minat, pengajaran guru dan pengaruh rakan sebaya terhadap pencapaian matematik tambahan tingkatan 4. Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik, 2(1), 1-10

Noor Shah Saad & Sazelli Abdul Ghani. (2008). Teaching Mathematics in secondary schools: theories and practices. Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Noraini Idris. (2013). Penyelidikan dalam pendidikan. Ed. Ke-2. Shah Alam, Selangor: Mc Graw Hill Education.

Norulbiah binti Ngah. (2012). Keupayaan pelajar dalam menjana masalah matematik. TesisSarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Norulbiah Ngah & Effandi Zakaria. (2016). Keupayaan pelajar dalam menjana masalah,menyelesaikan masalah matematik dan sikap pelajar terhadap penyelesaian masalah. Jurnal Pendidikan Matematik, 4(1), 1-16

Pearce, D.L, Bruun, F., Skinner, K.& Mohler, C.L. (2013). What teacher say about difficulties solving mathematical word problem in grade 2-5. International Electonic Journal of Mathematics Education, 8(1), 3-19.

Pimta, S., Tayruakham, S. & Nuangchalerm, P. (2009). Factor influencing mathematics problem solving ability of sixth grade students. Journal of Social Sciences, 5(4), 381-385

Polya, G. (1973). How to solve it. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Poch, A. L., van Garderen, D. & Scheuermann, A. (2015). Student’s understanding of diagram for solving word problem: a framework for assessing diagram proficiency. Teaching Exceptional Children, 47(3), 153-162 doi:10.1177/0040059914558947

Randall, I. C. (2005). Big ideas and understanding as the foundation for elementary and middle school Mathematics. Journal of Mathematics Leadership, 7(3), 9-24

Rita Norita & Mulia Putra. (2016). Using task like PISA’s problem to support student’s creativity in mathematics. Journal of Mathematics Education, 7(1), 33-44

Roslina Radzali, Subahan Mohd Meerah, T. & Effandi Zakaria. (2010). Hubungan antara kepercayaan matematik, metakognisi dan perwakilan masalah dengan kejayaan penyelesaian masalah matematik. Jurnal Pendidikan Malaysia, 35(2), 1-7

Roszelina Abd Rahman & Maria Salih. (2014). Proses penjanaan visualisasi mental dalam kalangan pelajar biologi bagi konsep abstrak osmosis. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematik, 4(1), 97-122

Roszelina Abd Rahman & Maria Salih. (2016). Visualisasi penjanaan kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti. Malaysian Journal of Society and Space, 3, 22-34.

Rabab’h, B. & Veloo, A. (2015). Spatial visualization as mediating between mathematics learning strategy and mathematics achievement among 8th grade students. Canadian Center of Science Education, 8(5), 1-10.

Samsudin Drahman & Fatimah Saleh. (2004). Visualisation in solving mathematics word problem. Jurnal pendidik dan pendidikan, 19, 47-65

Sarimah Ismail & Abreza Atan. (2011). Aplikasi pendekatan penyelesaian masalah dalam pengajaran mata pelajaran teknikal dan vokasional di Fakulti Pendidikan UTM. Journal of Educational Psychology and Counseling, 2, 113-144.

Sharma, Y. (2014). The effect of strategy and mathemativs anxiety on mathematical creativity of school student. International Electronic Journal of Mathematics Education, 9(1), 25-37

Shukla, D.D & Dusungnoen, A. P. (2016). Student’s perceived level and teacher’s teaching strategies of higher order thinking skills: A study on higher educational institution in Thailand. Journal of Education and Practice, 7(12), 211-219

Stylianou, D. A. (2013). An examination of connections in mathematical processes in students’ problem solving: connection between representing and justifying. Journal of Education and Learning, 2(2), 24-35

Sukiman Saad, Noor Shah Saad & Mohd Uzi Dollah. (2012). Pengajaran kemahiran berfikir: persepsi dan amalan guru Matematik semasa pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik, 2(1), 18-36.

Suzieleez Syrene Abdul Rahim & Tajularipin Sulaiman (2006). Gambaran mental dan perwakilan pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia tentang konsep fungsi. Jurnal Teknologi, 44, 45-60.

Syed Abdul hakim Syed Zainuddin & Mohini Mohamed. (2010). Keupayaan dan sikap dalam menyelesaikan masalah Matematik bukan rutin. Jurnal Teknologi (Sains Sosial), 53, 47-62

Tarzimah Tambychik & Subahan Mohd Meerah, T. (2010). Students’ difficulties in Mathematics problem solving: What do they say?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8, 142-151

van Garderen, D., Scheuermann, A., & Jackson, C. (2012). Examining how students with diverse abilities use diagrams to solve mathmematics word problems. Learning Disability Quarterly, 36(1), 145-160. doi:10.1177/0731948712438558.




DOI: http://dx.doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.542

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Proceedings of the ICECRS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.