PENGGUNAAN TEKNIK NYANYIAN DALAM MENINGKATKAN KEFAHAMAN MURID TAHUN DUA DALAM TOPIK PEMBUNDARAN

Reney Pantun

Abstract


Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti kefahaman murid tahun dua dalam topik pembundaran dengan menggunakan teknik nyanyian. Kajian ini merupakan kajian tindakan menggunakan ujian pra dan ujian pasca serta pemerhatian yang dijalankan ke atas sembilan orang murid tahun dua yang telah lulus dalam Literacy and Numeracy Screening (LINUS). Kajian ini menggunakan ujian pra dan ujian pasca yang diadaptasi daripada soalan yang digubal oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) yang terdapat di dalam buku aktiviti matematik murid dua dan buku teks matematik tahun dua. Statistik deskriptif seperti min, peratus dan sisihan piawai digunakan bagi menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kefahaman murid tahun dua dalam topik pembundaran meningkat apabila menggunakan teknik nyanyian. Wujudnya sikap yang positif dalam kalangan murid tahun dua dalam proses pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan teknik nyanyian.


Keywords


murid; kefahaman; teknik; nyanyian; pembundaran

Full Text:

PDF

References


An, S. A. & Capraro, M. M. 2011. Music-Math Integrated Activities For Elementary And Middle School Students. Irvine, CA: Education for All.

An, S. A., Kulm, G. O., & Ma, T. 2008. The Effects Of A Music Composition Activity On Chinese Students’ Attitudes And Beliefs Towards Mathematics: An Exploratory Study. Journal of Mathematics Education,1(1), 91-108.

An, S. A., Ma, T., & Capraro, M. M. 2011. Preservice Teachers’ Beliefs And Attitude About Teaching And Learning Mathematics Through Music: An Intervention Study. School Science and Mathematics Journal, 111, 235-247.

An, S., Capraro, M.M. & Tillman, D.A. 2013. Elementary Teachers Integrate Music Activities Into Regular Mathematis Lessons: Effects On Students Mathematics Abilities. Journal for Learning through the Arts, 9(1).

Andre Tuazon. 2015. Integrating Music in the Elementary Classroom. Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.

Benson Charles Odongo Okongo. 2009. Promoting Child Development Through Music: A Comparison Of Preschool Teachers’ Perspectives In Kenya And United States. BA, Kenyatta University, Kenya.

Chua, Y.P. 2006. KaedahPenyelidikan. KL: McGraw Hill.

Donna Governor. 2011. Teaching And Learning Science Through Song: Exploring The Experiences Of Students And Teachers. Athens, Georgia.

Fonseca-Mora, M.C., Toscano-Fuentes, C. and Wermke, K. 2011. Melodies that help: The of English Studies. 22(1):101-118.

Fortin Jennifer. 2013. Integrating Music into Samoan Primary Schools: Teachers’ Perceptions and Potential Benefits. Independent Study Project (ISP) Collection. Paper 1713. Unpublished Paper.

Geist. K. ,E.A. Geist & Kuznik. K. 2013. The Pattern Of Music Young Children Learning Mathematics Through Beat, Rhythmdan Melody. The education of Young Children.

Hamisan Bin Salim. 2010. PenggunaanMuzikDalamPembelajaran Dan PengajaranKerjaAmaliKemahiranHidupSekolahRendah. Universiti Teknologi Malaysia.

Muzaed Nur Yusrin. 2012.

PeningkatanAktivitasBelajarSiswaMelaluiMusikSebagai Media PembelajaranMatematika Yang Menyenangkan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nik Azis Nik Pa. 2014. PenghasilanDisertasiBerkualitiDalamPendidikanMatematik. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Noraini Idris. 2013. PenyelidikanDalamPendidikan. Selangor: McGraw-Hill

Education (Malaysia) Sdn. Bhd.

Othman Lebar. 2015. KajianTindakanDalamPendidikanTeori Dan Amalan. Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Patricia Purnell. Webb & Craig P. Speelman. 2008. Effects of Music on Memory for Text. Perceptual and Motor Skill. 106, 927-957.

Rini Lestari. 2012. Nyanyian Sebagai Metode Pendidikan Karakter Pada Anak. Prosiding Seminar Nasional PsikologiIslami. Surakarta.131-136.

Rohaida Yusop & Zamri Mahamod. 2015. Keberkesanan Peta Pemikiran ( I-Think ) DalamMeningkatkan Pencapaian Penulisan Bahasa Melayu Murid Tahun 6. JurnalPendidikan Bahasa Melayu, Vol. 5, Bil. 2 (Nov. 2015): 31-37.

Sandra M. Linder, Beth Powers-Costello & Dolores A. Stegelin. 2011. Mathematics in Early Childhood: Research-Based Rationale and Practical Strategies. Early Childhood Education. 39:29–37.

Song An. 2012. The Effects Of Music-Mathematics Integrated Curriculum And Instruction On Elementary Students’ Mathematics Achievement And Dispositions. Texas A&M University.

Sufian Sukhairi & Osman Ali Rawa. 2008. Kajian Penggunaan Muzik Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Bilik Darjah. JurnalPenyelidikanPendidikan IPGKTI. 9(4):27-31.

Susan Hallam. 2010. The Power Of Music: Its Impact On The Intellectual, Social And Personal Development Of Children And Young People. Institute Of Education, University Of London.




DOI: http://dx.doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.541

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Proceedings of the ICECRS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.